Overslaan en naar de inhoud gaan Ga naar de voettekst

Waar u vooral op moet letten bij het kopen van een gebruikte automaat

Een automatische versnellingsbak stond vroeger gelijk aan een hoog verbruik, doorslippen en schakelen met horten en stoten. Tegenwoordig hebben fabrikanten enorme vooruitgang geboekt en zijn de meest voorkomende problemen opgelost. Lijkt een gebruikte automaat u wel wat? Lees dan hier de informatie van SPOTICAR.

 

De vele voordelen van een occasion met automaat

Een auto met automatische versnellingsbak biedt veel comfort:

● Laag brandstofverbruik: in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is een automaat geen geldverslinder meer. Rijden met te hoge of te lage toerentallen behoort inmiddels tot het verleden en de auto past zich aan de weg aan (hellingen, snelheid enz.). Op de lange termijn kan dat aanzienlijke besparingen opleveren.

● Beter schakelen: bij een handgeschakelde versnellingsbak moet de bestuurder blijven opletten en bij het juiste motortoerental schakelen. In een automaat doet de auto dat voor u.

● Meer rijcomfort: vergeet het koppelingspedaal. Dat ontbreekt in een automaat! Geen kramp meer in uw linkerbeen door het vele koppelen in files. Optrekken en schakelen worden door de auto geregeld. Ook slaat een automaat niet af. Dat is bijvoorbeeld makkelijk als u op een helling moet wegrijden.

 

Soorten automaten

Er zijn drie hoofdgroepen: conventionele automatische versnellingsbakken, gerobotiseerde versnellingsbakken met enkele of dubbele koppeling en continu variabele automaten. Elk model heeft zijn voor- en nadelen.

• Gewone automaat: een conventionele automatische versnellingsbak heeft geen koppeling maar een koppelomvormer. Dit type automaat bestaat uit een versnellingsbak met een hydraulische bediening. Samen kiezen zij een versnelling op basis van de snelheid van de auto, de druk op het gaspedaal, de gekozen rijmodus (sport, eco, bergen enz.) en nog vele andere parameters. Deze technologie wordt met name gebruikt voor automaten van het type EAT6 en EAT8, die in heel veel auto's worden gebruikt, waaronder de Peugeot 308 en 3008, de DS7 Crossback of de Opel Grandland X, om er maar eens een paar te noemen.
• Gerobotiseerde versnellingsbak: deze versnellingsbakken hebben twee koppelingen en presteren even goed als conventionele automaten. Ze schakelen razendsnel en doen het erg goed in snelle auto's. Het principe? Ze werken met twee koppelingen. De ene koppeling wordt gebruikt voor de even versnellingen (2, 4 en 6) en de andere voor de oneven (1, 3 en 5). Als in een bepaalde versnelling wordt geschakeld, wordt daarbij de volgende of vorige (afhankelijk van de situatie) al voorgeschakeld. En dat betekent schakelen zonder tijdverlies en zonder horten of stoten, maar bovendien een laag verbruik. Bij Renault heet dit type versnellingsbak EDC en bij Volkswagen DSG.
• Continu variabele transmissie: deze versnellingsbakken worden kortweg CVT genoemd en hebben geen vaste overbrengingsverhoudingen maar een toerentalregelaar. De schakelmomenten van een conventionele bak zijn dus verdwenen. CVT's maken gebruik van eenvoudiger maar minder krachtige technologie, en dat is van invloed op rijcomfort en rijplezier. Vaak worden deze versnellingsbakken gebruikt in auto's met een kleinere cilinderinhoud of in Japanse auto's van Toyota, Honda of Nissan.

 

Waarom zou u voor een gebruikte automaat naar een merkdealer gaan?

Wie een gebruikte automaat bij een van de 400 dealers van SPOTICAR koopt, kiest voor de zekerheid van een auto met garantie, die vóór aflevering van top tot teen wordt gecontroleerd.
 
Bij de aangesloten dealervestigingen van Peugeot, Citroën, Opel en DS Automobiles kunt u ook terecht voor een financiering op maat (operationele lease, lease met koopoptie, klassieke financiering enz.) en een inruilbod op uw huidige auto.
 
Bij SPOTICAR garanderen wij: Altijd een omruilregeling voor als u niet tevreden bent met uw aankoop, tot 24 maanden garantie, een grondige controle van de auto en 24 uur per dag en zeven dagen per week ondersteuning bij pech.

Cookies accepteren